Megvalósítás, projektálás
A Miskolci Egyetem stratégiai céljai között több évre visszamenőleg szerepel a kutatás-fejlesztési tevékenység racionalizálása, az Egyetem profiljához illeszkedő fókuszpontok, stratégiai kutatási területek meghatározása. 2010-ben „A felsőoktatás minőségének javítása kiválósági központok fejlesztésére alapozva a Miskolci Egyetem stratégiai kutatási területein” című (TÁMOP-4.2.1.B-10/2/KONV-2010-0001) projekt révén elindult az Egyetem hagyományos kari struktúrájával párhuzamos Kiválósági Központ hálózat kialakítása. Az elképzelést egyhangúan üdvözölte a projektet értékelő nemzetközi stratégiai tanácsadó testület, akik visszaigazolták annak létjogosultságát. Véleményük szerint a kutatási kihívásoknak való megfelelés a 21. században elképzelhetetlen szűken értelmezett szakmai műhelyek keretein belül. A négy Kiválósági Központ (úgy, mint: Fenntartható Természeti Erőforrás Gazdálkodás, Alkalmazott Anyagtudomány és Nanotechnológia, Mechatronika és Logisztika és Innovációs Gépészeti Tervezés és Technológiák) tématerületeinek kijelölése felülről vezérelt módon, stratégiai szemlélet érvényesítésével történt. A KK-struktúra beépült az egyetemi köztudatba és működési rendbe, majd 2013-ban megindult és 2014-ben végleges formát kapott az 5. Kiválósági Központ tematikája is. 2014 tavaszán a szenátus jóváhagyta az intézmény új interdiszciplináris szemléletű központjait. A tevékenységi területek szűkítése azonban a vártnál lassabban haladt, illetve az időközben megjelenő Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia ágazati prioritásai és a megyei intelligens technológiai irányok kijelölése is további fókuszálást igényelnek.
A Kiválósági Központok a kari struktúrák felett átívelő, interdiszciplináris működést céloztak meg, és biztosítanak ehhez keretet. Ennek megfelelően a Központok kutatási területei egymáshoz szorosan kapcsolódva biztosítják ezek szigetszerű működésének elkerülését, a tudományos megközelítések sokszínűségének érvényesülését. Az 5. Kiválósági Központ kialakításával már nem csak duális jellegű, hanem mátrix stuktúrájú kapcsolatrendszerek is biztosítottak, így a környezeti kérdéskörök, a társadalmi kérdéskörök, a fenntarthatóság szempontrendszerei is megjelennek az összes tudományos műhely tevékenységében.
A Kiválósági Központok és a hozzájuk kapcsolódó kutatási műhelyek intézményesített formában tudják megvalósítani és kamatoztatni a kari struktúrákon átívelő, interdiszciplináris szemléletet is hordozó K+F tevékenységet, azaz ideális fogadó pontjai lehetnek a kutatói utánpótlás nevelés, az oktatási tevékenységhez szorosan kapcsolódó alap- és alkalmazott kutatások végzésének. Ezt felismerve a Miskolci Egyetem az Intézményfejlesztési Tervében is kitüntetett szerepet szán a Kiválósági Központoknak, melyek tevékenységét erősíteni kívánja. Ennek megfelelően jelen pályázat esetében is az egyes részprojektek és tevékenységek célterületei és fogadó pontjai az Egyetem Kiválósági Központjai.
A pályázatban megfogalmazott célkitűzéseket az előkészítés és a szakmai megvalósítás 6 részprojektjébe szervezett tevékenységeinek kivitelezésével kívánjuk elérni. A cél- és tevékenység struktúrának megfelelően a projekt tervezett tevékenységeinek logikai kapcsolatrendszerét és összefüggéseit az alábbi ábra szemlélteti.
A projekt tevékenységeinek logikai összefüggésrendszere
A projekt a célrendszernek megfelelően hat részprojektből tevődik össze. A részprojektek egymásra épülését, valamint a belső tevékenységrendszert is szemlélteti a 44. ábra. A kapcsolatrendszerek egyértelműen mutatják a belső összefonódását az egyes résztevékenységeknek, amelyeknek egymásra gyakorolt pozitív hatása szinergikus kapcsolatrendszert is eredményez. Ennek alátámasztására tudjuk meghivatkozni a kutatói utánpótlási program kereteit, amelyen belül jelentős szerepet kap a vállalkozásfejlesztési ismeretek átadása, amely elősegíti az alkotó gondolkodásnak az ötletbörzéken és projekt generálási gyakorlatokon keresztül történő hasznosulását. Ez a hasznosulás elsősorban felvetett vállalati problémák megoldásában, TDK dolgozatok témáinak kialakításában, fejlesztési ötletek felvetésében ölt testet. Ezt a folyamatot az állandó jelleggel működtetett csoportmunka, mentori rendszer segíti magasabb szinte emelni. Hasonló példák több tevékenységcsoport összekapcsolásával is hozhatók. A tevékenységek S3 fókuszpontokkal való összhangját, ennek megfelelően az egyéb hasonló tevékenységelemektől való lehatárolását a Kiválósági Központok tevékenységeinek fókuszálása, és az egyes tevékenységeknek ehhez való közvetlen kapcsolódásának, mint feltételnek az előírása biztosítja.
Részprojektek:
1. részprojekt:
A Miskolci Egyetem K+F+I folyamatainak racionalizálása és fejlesztése, különös tekintettel a korábban kialakított kiválósági központ struktúrára.
2. részprojekt:
A ME Kiválósági Központjaiban, kutató intézeteiben, valamint a kari kutató csoportjaiban folyó alap- és alkalmazott kutatások emberi erőforrás feltételeinek fejlesztése, kutatói utánpótlási program(ok) kialakítása és működtetése, a vállalkozói szemlélet erősítése.
3. részprojekt:
A Miskolci Egyetem kutatási tevékenységének nemzetközi szinten való jobb láthatóvá tétele, a nemzetközi kutatási fő irányokba, a nemzetközi tudásáramlásba való jobb bekapcsolódás lehetőségének biztosítása.
4. részprojekt
A ME tudás- és technológiatranszfer folyamatainak szervezeti-, humán erőforrás biztosításhoz kapcsolódó erősítése.
5. részprojekt
A ME harmadik missziójához, valamint a tudásnégyszög (quadruple helix) kiépítését és működtetését szolgáló tevékenységek, amelyek a kapcsolatépítést, a helyi társadalmi igények kielégítését célzó kutatásokat célozzák.
6. részprojekt
A ME tudománynépszerűsítő tevékenységének erősítése, a kutatási eredmények disszeminációjának támogatása a tudományos kommunikáció egyre változatosabb csatornáit felhasználva mind az egyetemi szféra, mind pedig az egyetemi szférán kívüli célcsoport (lakosság) számára.
Megvalósítás tervezett időütemezése:
Azon. |
Feladat megnevezése |
Feladatok negyedéves ütemezése |
|||||||||||||||||||||||
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||||||||||||||||||||
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
|||||||||||
K.1 |
Projekt menedzsment |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K.2 |
Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E.4 |
Közbeszerzés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K.3 |
Könyvvizsgálat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.1 |
A KK-k új kutatási profiljainak kialakítása az S3 prioritások mentén |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2 |
Doktori iskolák működésének, tantárgystruktúrájának átalakítása, a lemorzsolódást csökkentő program(ok) kidolgozása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3 |
KK-k működési folyamatainak felülvizsgálata és egységesítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.4 |
K+F+I folyamatok információs rendszerének kialakítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.5 |
Új tudományterületi műhelyek létrehozása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.6 |
Projektirányítási folyamatok fejlesztése, egységes keretrendszerek kialakítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.1 |
Program előkészítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.2 |
Tananyag összeállítás, oktatás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.3 |
Programban való részvétel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.1 |
Projekt kutatási feladatiba bevont fiatal kutatók |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.2 |
Kutatásvezetői rendszer kialakítása és működtetése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.3 |
Kezdeti tudományos tevékenységek menedzselése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.4 |
Publikációs felületek (open access) biztosítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.5 |
Angol anyanyelvi lektorálási rendszer kidolgozása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.6 |
Folyóirat adatbázis hozzáférés bővítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.7 |
Publikálást támogató ösztönző és értékelő rendszer kidolgozása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.1 |
MeMooc alapú e-learning tananyag fejlesztés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.2 |
A tananyagok feltöltése a keretrendszerbe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.3 |
Vállalkozói készség fejlesztése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 |
EU/EGT tagállamokból származó, illetve Kárpát-medencei felsőoktatási intézményből érkező vendégoktatók, kutatók fogadása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2 |
TDK témakörök kutatásokhoz való illesztése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.3 |
Nemzeti és nemzetközi technológiai platformokban való részvétel előkészítése, és erősítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1 |
Nemzetközi tudományos konferencián való részvétel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1.1 |
Tudástranszfer szervezet folyamat és szervezeti rendszerének fejlesztése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1.3 |
Teljesítmény-centrikus tudástranszfer folyamat és szervezeti rendszer kialakítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1.4 |
Klaszterfejlesztési központ létrehozása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.1 |
Vállalkozóiságot támogató tréningek, programok valamint vállalkozás-fejlesztést és hallgatók vállalati ismereteinek erősítését szolgáló események szervezése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.2 |
Start-up vállalkozások kialakulását támogató környezet létrehozása, működtetése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.3 |
Vállalkozóiságot támogató, ME specifikus mentori rendszer kiépítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.4 |
K+F+I inkubációs és szolgáltatási folyamatok kialakítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2.5 |
Regionális technikai (Open-Lab) szolgáltató központ feltételeinek kialakítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3.1 |
Vállalati szakemberek bevonása a kutatási folyamatokba |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3.2 |
Vállalkozói, egyetemi hallgatói ötletbörzék és tapasztalatcsere fórumok szervezése, önszerveződő K+F+I tudásközösségek kialakítása, működtetése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3.3 |
Támogató szolgáltatások, háttérbiztosítás |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1.1 |
Társadalmi innováció tudás diffúziós keretmodell kidolgozása, társadalmi felzárkózási modellek, szakértői anyagok elkészítése |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1.2 |
A társadalmi innovációhoz köthető, kompetencia alapú kutatói utánpótlás nevelés kereteinek biztosítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2.1 |
Társadalmi innovációt erősítő interdiszciplináris kutatások feltételeinek megteremtése, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2.2 |
Új kutatási témakörök kijelölése a környezeti gazdasághoz és a társadalmi kihívásokhoz kapcsolódóan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 |
Tudománynépszerűsítő rendezvények szervezése és bonyolítása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 |
Kutatási eredményeket, társadalmi innovációban született eljárásokat népszerűsítő rendezvények tartása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kiadványok
1. Eredménykommunikációs konferenciasorozat kiadvány - Konferenciaelőadások 2021.01.26-28. (A teljes anyag nagy terjedelme miatt a konferencia kiadvány 4 részre bontva érhető el az alábbiakban):
- GÉPÉSZETI ÉS MŰSZAKI ANYAGTUDOMÁNYI KUTATÁSI TERÜLETEK EREDMÉNYEI KONFERENCIA
- INFORMATIKAI, LOGISZTIKAI ÉS MŰSZAKI FÖLDTUDOMÁNYI KUTATÁSI TERÜLETEK EREDMÉNYEI KONFERENCIA 1. rész
- INFORMATIKAI, LOGISZTIKAI ÉS MŰSZAKI FÖLDTUDOMÁNYI KUTATÁSI TERÜLETEK EREDMÉNYEI KONFERENCIA 2. rész
- TÁRSADALMI INNOVÁCIÓ KUTATÁSI TERÜLET EREDMÉNYEI KONFERENCIA